Artikel 1 - Definitioner
1. Ångerrätt: den tidsperiod under vilken konsumenten har rätt att ångra sitt avtal.
2. Konsument: en fysisk person som inte handlar i yrkesmässigt syfte och ingår ett avtal på distans med företagaren.
3. Dag: kalenderdag.
4. Långvarig affär: ett avtal på distans gällande en serie produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller avtagningsförpliktelser är spridda över tid.
5. Hållbar informationsbärare: varje medium som möjliggör för konsumenten eller företagaren att lagra information som är riktad till honom personligen, på ett sätt som möjliggör framtida åtkomst och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.
6. Distansavtal: avtal där, inom ramen för ett system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster som organiseras av företagaren, används endast en eller flera tekniker för kommunikation på distans fram till och med avtalets ingående.
7. Företagare: en fysisk eller juridisk person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter.
8. Teknik för kommunikation på distans: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren samtidigt är i samma rum.
9. Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att frånträda distansavtalet inom ångerfristen.
Artikel 2 - Företagets identitet
S&D partners B.V.
Verkande under namnen Mypilloo och 123maatkussens
Leemskuilen 5
5563 CK Westerhoven
Telefonnummer: +31 (0)40-7113001
Tillgänglighet: Måndag till fredag från 9:00 till 17:00
E-postadress: info@mypilloo.se
KvK: 68992653
Momsregistreringsnummer: NL857679235B01
Artikel 3 - Tillämplighet
1. Dessa allmänna villkor är tillämpliga på varje erbjudande från företagaren och på varje avtal på distans som ingås mellan företagaren och konsumenten.
2. Innan avtalet på distans ingås görs texten i dessa allmänna villkor tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt, kommer det att anges innan avtalet på distans ingås att de allmänna villkoren kan ses hos företagaren och att de på begäran från konsumenten snarast möjligt kostnadsfritt kommer att skickas till honom.
3. Om avtalet på distans ingås elektroniskt, kan i avvikelse från föregående stycke och innan avtalet på distans ingås, texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sådant sätt att den kan sparas av konsumenten på ett enkelt sätt på en hållbar databärare. Om detta inte är rimligen möjligt, kommer det att anges innan avtalet på distans ingås var de allmänna villkoren kan ses på elektronisk väg och att de på begäran från konsumenten kommer att skickas till honom kostnadsfritt på elektronisk väg eller på annat sätt.
4. I händelse av att utöver dessa allmänna villkor även specifika produkt- eller tjänstevillkor är tillämpliga, tillämpas andra och tredje styckena motsvarande och konsumenten kan i händelse av motstridiga allmänna villkor alltid åberopa den tillämpliga bestämmelsen som är mest fördelaktig för honom.
Artikel 4 - Erbjudandet
1. Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under villkor, anges detta tydligt i erbjudandet.
2. Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet från konsumentens sida. Om företagaren använder bilder, ska dessa återge en sanningsenlig bild av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Tydliga misstag eller felaktigheter i erbjudandet binder inte företagaren.
3. Varje erbjudande innehåller information som klargör för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till att acceptera erbjudandet. Detta inkluderar särskilt:
- priset inklusive skatter
- eventuella leveranskostnader
- hur avtalet ska ingås och vilka handlingar som krävs för detta
- om ångerrätten är tillämplig eller inte
- betalnings-, leverans- och genomförandesätt för avtalet
- tidsfristen för att acceptera erbjudandet eller tidsfristen inom vilken företagaren garanterar priset
- avgiften för kommunikation på distans om kostnaderna för användning av kommunikationsteknik på distans beräknas på en annan grund än det vanliga grundpriset för det använda kommunikationsmedlet
- om avtalet kommer att arkiveras efter ingåendet och i så fall på vilket sätt konsumenten kan få tillgång till det
- hur konsumenten kan kontrollera och vid behov korrigera de uppgifter som han/hon har lämnat i samband med avtalet innan avtalet ingås
- eventuella andra språk på vilka avtalet kan ingås, förutom nederländska
- de uppförandekoder som företagaren har underkastat sig och hur konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder på elektronisk väg
- och den minsta varaktigheten för distansavtalet i fall av långvariga transaktioner.
Artikel 5 - Avtalet
1. Avtalet träder i kraft när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de krav som anges i punkt 4, förbehållet vad som sägs i punkt 4.
2. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt bekräftar näringsidkaren omedelbart mottagandet av accepten av erbjudandet på elektronisk väg. Så länge som näringsidkaren inte har bekräftat mottagandet av accepten kan konsumenten häva avtalet.
3. Om avtalet ingås elektroniskt vidtar näringsidkaren lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställer en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer näringsidkaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
4. Inom ramen för tillämpliga lagar kan näringsidkaren undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser samt alla faktorer som är relevanta för att ingå ett avtal på distans på ett ansvarsfullt sätt. Om näringsidkaren har goda skäl att inte ingå avtalet på grund av denna undersökning har han rätt att motiverat avvisa en beställning eller begäran eller koppla särskilda villkor till utförandet.
5. Näringsidkaren kommer att skicka följande information skriftligt eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett hållbart medium som är lättillgängligt:
a. adressen till näringsidkarens verksamhet där konsumenten kan framföra klagomål
b. villkoren och förfarandet för konsumentens ångerrätt, eller en tydlig anmärkning om att ångerrätten inte gäller
c. information om garantier och efterförsäljningstjänster som finns tillgängliga
d. informationen som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om inte näringsidkaren redan har tillhandahållit denna information till konsumenten för genomförandet av avtalet
e. kraven för att avsluta avtalet om avtalet har en längd på mer än ett år eller om det inte har en bestämd längd.
6. Vid ett avtal med varaktig karaktär gäller bestämmelsen i föregående punkt endast vid den första leveransen.
Artikel 6 - Ångerrätt
Vid leverans av produkter:
1. Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att ångra avtalet utan att ange någon anledning inom 14 dagar. Ångerfristen börjar dagen efter det att konsumenten eller en förutbestämd representant som konsumenten meddelat till företaget tar emot produkten.
2. Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Han ska endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändigt för att kunna bedöma om han vill behålla produkten. Om han utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten med alla tillbehör som levererats och - om det är rimligt möjligt - i originalskick och förpackning till företaget, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som företaget har lämnat.
Vid leverans av tjänster:
3. Vid leverans av tjänster har konsumenten möjlighet att ångra avtalet utan att ange någon anledning under minst fjorton dagar, från och med dagen då avtalet ingås.
4. För att utnyttja sin ångerrätt ska konsumenten följa de rimliga och tydliga instruktioner som företaget lämnar vid erbjudandet och/eller senast vid leveransen av tjänsterna.
Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt
1. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska denne själv stå för kostnaderna för returfrakten.
2. Om konsumenten har betalat en summa pengar, ska näringsidkaren återbetala denna summa så snart som möjligt, dock senast 30 dagar efter returen eller återkallelsen.
Artikel 8 - Undantag från ångerrätt
1. Företagaren kan undanta konsumentens ångerrätt i enlighet med punkterna 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har angivit detta i erbjudandet, åtminstone i god tid före ingåendet av avtalet.
2. Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:
a. som har skräddarsytts enligt konsumentens specifikationer
b. som tydligt är personliga till sin natur;
c. som på grund av sin natur inte kan återlämnas;
d. som kan snabbt förstöras eller åldras;
e. vars pris är bundet till fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte kan påverka;
f. för lös tidningar och tidskrifter;
g. för ljud- och videoinspelningar och datorprogram vars försegling har brutits av konsumenten.
3. Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:
a. som gäller logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter att utföras vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
b. där leveransen har påbörjats med uttryckligt samtycke från konsumenten innan ångerfristen har löpt ut;
c. som gäller vadslagning och lotterier.
Artikel 9 - Priset
1. Under giltighetstiden som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, utom prisändringar på grund av ändringar i momsrate.
2. Avvikelse från det föregående stycket kan förekomma om företagaren erbjuder produkter eller tjänster vars priser är bundna till fluktuationer på finansmarknaden och som företagaren inte har någon kontroll över, och kan erbjuda dem till variabla priser. Denna bundenhet till fluktuationer och att eventuellt angivna priser är riktmärken anges vid erbjudandet.
3. Prisökningar inom 3 månader efter ingåendet av avtalet är endast tillåtna om de är resultatet av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser.
4. Prisökningar från och med 3 månader efter ingåendet av avtalet är endast tillåtna om företagaren har avtalat om det och:
a. det är resultatet av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser. eller
b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med dagen då prishöjningen träder i kraft.
5. De priser som anges i erbjudandet för produkter eller tjänster inkluderar moms.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
1. Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt gällande lagar och/eller myndighetsföreskrifter på den dag då avtalet ingicks. Om det har överenskommits garanterar företagaren också att produkten är lämplig för användning som avviker från normal användning.
2. En garanti som ges av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande gentemot företagaren enligt avtalet enligt lag.
Artikel 11 - Leverans och utförande
1. Företaget kommer att iaktta största noggrannhet vid mottagande och utförande av beställningar av produkter och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.
2. Adressen som konsumenten har meddelat till företaget anses vara leveransadressen.
3. Med beaktande av vad som anges härom i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar med lämplig hastighet men senast inom 30 dagar, om inte en längre leveranstid har avtalats. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller bara delvis kan utföras, ska konsumenten underrättas härom senast 30 dagar efter att han har lagt beställningen. I sådant fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuell skadestånd.
4. Vid upplösning enligt föregående stycke kommer företaget att återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, men senast inom 30 dagar efter upplösningen.
5. Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer företaget att anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsprodukt. Det kommer att tydligt och begripligt meddelas vid leveransen att en ersättningsprodukt levereras. Vid ersättningsprodukter kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för en eventuell returfrakt är företagets ansvar.
6. Risken för skador och/eller förlust av produkter åvilar företaget fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en förutbestämd och känd representant för företaget, om inte uttryckligen annat har avtalats.
Artikel 12 - Långvariga avtal
1. Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid med iakttagande av avtalade uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.
2. Ett avtal som ingåtts på bestämd tid har en maximal löptid på två år. Om det har överenskommits att avtalet på distans kommer att förlängas vid tystnad från konsumenten, kommer avtalet att fortsätta som ett avtal på obestämd tid och uppsägningstiden efter förlängning av avtalet kommer att vara högst en månad.
Artikel 13 - Betalning
1. Om inte annat har avtalats ska beloppen som ska betalas av konsumenten betalas inom 14 dagar efter det att ångerfristen enligt artikel 6 punkt 1 har börjat löpa. Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna frist efter det att konsumenten har mottagit bekräftelse på avtalet.
2. Vid försäljning av produkter till konsumenter får förskottsbetalning på högst 50% inte krävas i allmänna villkor. Om förskottsbetalning har avtalats kan konsumenten inte göra några anspråk angående utförandet av den berörda beställningen eller tjänsterna innan den avtalade förskottsbetalningen har gjorts.
3. Konsumenten har skyldighet att omedelbart meddela när det gäller felaktiga betalningsuppgifter som har lämnats eller angetts till företagaren.
4. Vid konsumentens betalningsinställelse har företagaren rätt att debitera skäliga kostnader som tidigare har meddelats konsumenten, med undantag för begränsningar enligt lag.
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
1. Entreprenören har en tillräckligt känd klagomålsprocedur och hanterar klagomål enligt denna klagomålsprocedur.
2. Klagomål om utförandet av avtalet måste lämnas in till entreprenören inom rimlig tid, fullständigt och tydligt beskrivet, efter det att konsumenten har upptäckt bristerna.
3. Klagomål som lämnats in till entreprenören besvaras inom en tidsfrist på 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en längre bearbetningstid kommer entreprenören att svara inom en tidsfrist på 14 dagar med en mottagningsbekräftelse och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.
4. Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är föremål för tvistlösningsförfarandet.
Artikel 15 - Tvister
1. Endast nederländsk lag är tillämplig på avtal mellan entreprenören och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor.
Artikel 16 - Ytterligare eller avvikande bestämmelser
Ytterligare eller avvikande bestämmelser som inte är till nackdel för konsumenten och som ska dokumenteras skriftligt eller på ett sätt som konsumenten kan lagra på ett tillgängligt sätt på ett hållbart medium.